2008年5月30日

Bina Ayat dengan Kata Kerja

24/11/07
mengelap ~~ Ibu mengelap piano yang kotor di ruang tamu.

membeli ~~ Nenek membeli ikan yang kecil di pasar raya.

menyidai ~~ Kakak menyidai baju yang basah di luar rumah saya.

melihat ~~ Ali melihat lelaki yang tampan di Genting.

menjahit ~~ Mei Li menjahit baju yang cantik di biliknya.

mengasah ~~ Ali mengasah pisau yang tumpul.

memakai ~~ Saya memakai baju yang cantik.

membuang ~~ Ah Meng membuang sampah ke tong sampah.

membaca ~~ Saya membaca buku yang tebal.

membasuh ~~ Nenek membasuh baju yang kotor.

memberus ~~ Saya memberus gigi dengan berus gigi

berlari ~~ Saya berlari dengan cepat di padang.

mempunyai ~~ Kakak saya mempunyai sebuah cermin mata yang moden.

beratur ~~ Murid-murid beratur semasa masuk ke dalam bilik darjah.

menyapu ~~ Kakak sedang menyapu daun-daun kering dengan penyapu lidi di halaman rumah.

menyiram ~~ Emak sedang menyiram pokok bunga pada waktu petang.

melawat ~~ Saya sekeluarga melawat nenek yang sakit tenat di hospital.

menyusun ~~ Xu yang menyusun buku-buku cerita di rak buku perpustakaan.

mendukung ~~ Emak mendukung bayi di biliknya.

memungut ~~ Zaik memungut sampah ke tong sampah di luar bilik darjah.

memasukkan ~~ Hoi Yan memasukkan buku tek, buku latihan dan kamus ke dalam beg sekolah pada waktu malam.

bekerja ~~ Bapa berpakaian kemas untuk bekerja.

mengelap ~~ Saya dan Yap Mun Hou sedang mengelap meja di bilik darjah.

menangis ~~ Chong Qinni sedang menangis kerana dia mahu balik rumah.

terjatuh ~~ Pada waktu petang, saya balik ke kampung, saya terjatuh di longkang kerana saya tidak berhati-hari.

mencuri ~~ Pada waktu petang, saya balik ke rumah, saya ternampak seekor monyet mencuri roti saya.

memukul ~~ CJ7 sudah memukul saya kerana dia benci pada saya, dia dibuang ke dalam tong sampah.

memarahi ~~ Saya memarahi CJ7 kerana dia memukul saya.

menipu ~~ Saya menipu Jolin bahawa saya ialah Jay Chou.

membersihkan ~~ Saya membersihkan bilik saya dengan penyapu bulu ayam.

memadamkan lampu ~~ Saya memarah CJ7 kerana dia tidak mahu membenarkan saya memadamkan lampu.

dari 1/7/07 sampai 22/2/08

8 条评论:

yoyo 说...

wa o!! so many CJ7 ah?? ?so cute^^

Jiaxin 说...

haha...
some of your bina ayat os funny...
how ald r u ???

Unknown 说...
此评论已被作者删除。
Unknown 说...

我爱你

Unknown 说...

我喜欢这个

Unknown 说...

我非常喜欢,因为可以帮我复习,且更方便

匿名 说...

汗。bzbnsnbs

匿名 说...

笨蛋